«حسین مدرس خیابانی» امروز (چهارشنبه) در جلسه شورای توسعه بندر چابهار گفت: ظاهراً وقتی شرایط به ما فشار میآورد، تازه پتانسیلهایمان را میشناسیم.
وی چابهار را گوهری ناشناخته در جنوب شرقی کشور توصیف کرد و افزود: به نظر من چابهار دروازه ورود به توسعه استان سیستان و بلوچستان است.
مدرس با بیان اینکه استفاده از بندر چابهار دو هدف اساسی دارد، توضیح داد: اولین هدف، توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی و استفاده از بنادر جنوب و دومین هدف، استفاده از ظرفیت همجواری با استانهای شرقی و دسترسی به آبهای آزاد است.
وی با اعلام این موضوع که اکنون بندر چابهار، مقصد چند محموله نهادههای دامی است، بیان کرد: باید تسهیلاتی به بخش خصوصی داده شود تا از امکانات این بندر به خوبی استفاده کنند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید ناوگان حمل و نقل دو سر بار در این بندر فعال باشد تا فضای رقابتی ایجاد کند.
قائم مقام وزیر صنعت با تاکید به استفاده صادراتی از این بندر گفت: جلسات متعددی برای فعال کردن صادرات مواد معدنی استانهای شرقی از چابهار برگزار شده است. به این ترتیب وقتی کشتی در بندر چابهار برای تهیه بار وارداتی توقف میکند، میتواند مواد معدنی صادراتی را بارگیری و حمل کند.
به گفته مدرس خیابانی، محمولههای سنگآهن، سنگهای تزئینی، مس و سیمان از جمله مواردی است که امکان حمل آنها وجود دارد.
وی تصریح کرد: به این ترتیب بندر چابهار تنها محدود به تخلیه بار شرکتهای دولتی نخواهد بود و میتوانیم علاوه بر واردات، صادرات هم از این بندر داشته باشیم.
مدرس درخواست کرد که تخفیفات گمرکی بندر چابهار بیش از سایر بنادر باشد، در غیر این صورت مانند سایر بنادر تخفیف ۲۵ درصدی از گمرک لحاظ شود.
این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: به پیشنهاد وزیر راه و با موافقت معاون اول رئیس جمهوری، بندر شهید بهشتی و کلانتری قرار است در حیطه مناطق آزاد تعریف شوند تا مزایای مناطق آزاد برای آنها لحاظ شود.
وی افزود: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتیهای بالای ۸۰ هزار تن دارد و از ۱۵ اسکله با آبخوری ۱۴ و نیم تا ۱۶ متر برخوردار است.
مدرسی خیابانی بیان داشت: وجود مخازن و انبارها در بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای پهلوگیری کشتیهای شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام است.